kelahiran
Mendhem ari-ari
Mendhem ari-ari iku salah sijining upacara kelairan sing umum diselenggarakake malah uga
ana ning dhaerah-dhaerah (suku-suku) liya.Ari-ari iku perangan penghubung antara ibu lan bayi wektu bayi
isih ning njero rahim. Istilah liya kanggo ari-ari yaiku:aruman utawa embing embimg
Ing jawa ana kapercayaan sedulur papat, kakang
kawah adhi ari-ari, ibu bumi, bapa angkasa. wong jawa percaya yen ari-ari
iku sejatine salah siji sadulur papat utawa sadulur kembar si bayi mulane
ari-ari kudu dirawat lan dijaga umpamane enggon kanggo mendhem ari-ari iku
diwenehi lampu (umume sentir) kanggo penerangan, iki dadi simbol "pepadhang" kanggo bayi.
Senthir iki dinyalakake nganti 35 dina (selapan).
Tata cara
Ari-ari dikumbah
nganti resik dilebokake ning kendhi utawa bathok
kelapa. Sadurunge ari-ari dilebokake, alas kendhi diwenehi godhong senthe
banjur kendhine ditutup nganggo lemper sing isih anyar lan
dibungkus kain mori. Kendhi banjur digendhong, dipayungi, digawa ning papan
penguburan. Papan penguburan kendhi kudu ning sisih tengen pintu utama omah.
Sing mendhem kendhi
kudhu bapak kandung bayi
Sepasaran
Sepasaran iku salah sijining
upacara adat jawa wektu umur bayi 5 dina. Upacara adat iki umume
diselenggaraake sederhana ning yen bebarengan karo aweh jeneng bayi, upacara
iki diselenggaraake radha meriah.
Tembung sepasaran dhewe asale sake tembung sepasar
Tembung sepasaran dhewe asale sake tembung sepasar
Sepasaran umum
diselenggaraake sore nganggo acara kenduren lan ngundang
sedulur uga tangga umah.suguhan sing disajiake umume wedang lan jajanan pasar ning uga ana besek sing umum kanggo ditentengan mulih.
Miturut etimologi, tembung Aqèqah punika asalipun
saking basa arab, ingkang anggadhahi pangertosanarti nugel utawi memotong
Miturut istilah, aqèqah inggih punika nyembelèh wedhus wonten ing
dinten kapitu saking dinten klairanipun bayi, minangka raos syukur dhumateng
Gusti Allah SWT.
Ananging ugi wonten ingkang paring pangertosan menawi aqèqah punika nugel rikma
ingkang wonten ing mustakanipun bayi ingkang nembé lahir. Kanggé bayi ingkang
putra dipunsembelèhaken wedhus kalih, manawi bayi ingkang putri
dipunsembelèhaken wedhhus setunggal.
Puputan
Langsung menyang : pandhu arah ,pados
Aja klèru karo puputan ( perang )
Puputan utawa pupak
puser, iku sejatiné nduwé makna tali puser bayi puput. Dadi upacara
iki dianakaké wektu utawa bubar puputé tali puser saka udhel bayi.
Slametan
Biasané ana acara
slametan ing upacara puputan iki, acarané yaiku kendhuren , bancakan lan awèh jeneng bayi. Upacara iki
apik yèn diselenggara'ake bubar wektu maghrib.
Puputan bayi
digolongke dadi 2, yaiku: 1. golongan bangsawan/kerajaan: Sega gudanga, jenang
abang putih, 5 werna bubur, lan jajan pasar. 2. golongan rakyat biasa: Sega
jangan, jenang abang putih, jenang boro-boro, lan jajan pasar.
Selapanan
Kaca punika dèrèng utawi nembé
dipunjarwakaken sapérangan saking basa indonesia
|
Selapanan dilakukan
35 hari setelah kelahiran bayi. Pada hari ke 35 ini, hari lahir si bayi akan
terulang lagi. Misalnya bayi yang lahir hari Rabu Pon (hari weton-nya), maka
selapanannya akan jatuh di Hari Rabu Pon lagi. Pada penanggalan Jawa, yang
berjumlah 5 (Wage, Pahing, Pon, Kliwon, Legi) akan bertemu pada hari 35 dengan
hari di penanggalan masehi yang berjumlah 7 hari. Logikanya, hari ke 35, maka
akan bertemu angka dari kelipatan 5 dan 7. Di luar logika itu, selapanan
mempunyai makna yang sangat kuat bagi kehidupan si bayi. Berulangnya hari weton
bayi, pantas untuk dirayakan seperti ulang tahun. Namun selapanan utamanya
dilakukan sebagai wujud syukur atas kelahiran dan kesehatan bayi.
Yang pertama
dilakukan dalam rangkaian selapanan, adalah potong rambut atau parasan.
Pemotongan rambut pertama-tama dilakukan oleh ayah dan ibu bayi, kemudian
dilanjutkan oleh sesepuh bayi. Di bagian ini aturannya, rambut bayi dipotong
habis. Potong rambut ini dilakukan untuk mendapatkan rambut bayi yang benar-benar
bersih, diyakini rambut bayi asli adalah bawaan dari lahir, yang masih terkena
air ketuban. Alasan lainnya adalah supaya rambut bayi bisa tumbuh bagus, oleh
karena itu rambut bayi paling tidak digunduli sebanyak 3 kali. Namun pada
tradisi potong rambut ini, beberapa orang ada yang takut untuk menggunduli
bayinya, maka pemotongan rambut hanya dilakukan seperlunya, tidak digundul,
hanya untuk simbolisasi.
Setelah potong
rambut, dilakukan pemotongan kuku bayi. Dalam rangkaian ini, dilakukan
pembacaan doa-doa untuk keselamatan dan kebaikan bayi dan keluarganya. Upacara
pemotongan rambut bayi ini dilakukan setelah waktu salat Maghrib, dan dihadiri
oleh keluarga, kerabat, dan tetangga terdekat, serta pemimpin doa.
Acara selapanan
dilakukan dalam suasana yang sesederhana mungkin. Sore harinya, sebelum
pemotongan rambut, masyarakat merayakan selapanan biasanya membuat bancaan yang
dibagikan ke kerabat dan anak-anak kecil di seputaran tempat tinggalnya.
Bancaan mengandung makna agar si bayi bisa membagi kebahagiaan bagi orang di
sekitarnya.
Adapun makanan wajib
yang ada dalam paket bancaan, yaitu nasi putih dan gudangan, yang dibagikan di
pincuk dari daun pisang. Menurut Mardzuki, seorang ustadz yang kerap mendoakan
acara selapanan, sayuran yang digunakan untuk membuat gudangan, sebaiknya
jumlahnya ganjil, karena dalam menurut keyakinan, angka ganjil merupakan angka
keberuntungan. Gudangan juga dilengkapi dengan potongan telur rebus atau telur
pindang, telur ini melambangkan asal mulanya kehidupan. Selain itu juga
beberapa sayuran dianggap mengandung suatu makna tertentu, seperti kacang
panjang, agar bayi panjang umur, serta bayem, supaya bayi hidupanya bisa
tenteram.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar